fbpx

Příliš spánku zvyšuje náchylnost k některým závažným nemocem. Navíc se stejně nebudete cítit vyspalí

Zveřejněno: 13. 6. 2018
Přečteno 19801x

Spánek je záhadná záležitost. Někdy přijde úplně nečekaně na poradě, jindy se cítíme unavení a v posteli usínáme velmi dlouho a občas i marně. Obecný konsensus o tom, kolik spánku by průměrný dospělý měl čerpat každou noc, je sedm až devět hodin. Pokud ale pravidelně spíte víc, mohlo by se stát, že svému zdraví moc neprospějete.

Související…

Jak ovlivňuje konopí spánek? Je po něm hlubší a klidnějšíJak reaguje naše tělo i duše na nedostatek spánkuJsme schopni telepatie během spánku? Vědci tvrdí, že ano

Závěry studie National Sleep Foundation naznačují, že pokud jde o spánek, není více vždy lépe. Nadměrný spánek může ovlivnit náš životní styl a zvýšit náchylnost ke zdravotním problémům, jako je cukrovka, obezita, srdeční onemocnění a mrtvice. Riziko předčasného úmrtí se potom zvyšuje o 20 až 30 %.

Když je ho moc, je ho příliš

Příliš mnoho spánku může mít také negativní vliv na duševní zdraví, konkrétně jde o úzkostné stavy a deprese. Odborníci poukazují na fakt, který možná můžete potvrdit i ze své zkušenosti. Pokud dlouho spíte, po probuzení se stejně necítíte psychicky dobře, i když byste teoreticky měli být díky mnohahodinovému spánku čerství. Výzkum také naznačuje, že dlouhý spánek může ovlivnit kognitivní fungování člověka. Stejně jako jeho nedostatek může mít negativní dopad například na fungování paměti.

Odborníci ovšem nedoporučují radikální změny spánkových návyků bez konzultace s lékařem. Jde o jednu z nejpodstatnějších složek životního stylu, která by měla být nastavena přesně podle osobních potřeb člověka. Koneckonců, jak říká zpráva National Sleep Foundation, požadavky na spánek jsou individuální a mění se v závislosti na věku. Chcete-li přesně určit, kolik spánku potřebujete, je třeba kromě vašich potřeb zkoumat, co ovlivňuje kvalitu a kvantitu vašeho spánku, a to od vašich pracovních návyků až po úroveň stresu.

Dlouhý spánek může ovlivnit kognitivní fungování člověka. Stejně jako jeho nedostatek může mít negativní dopad například na fungování paměti.

Mějte také na paměti, že spánek mohou ovlivnit různé okolní faktory, třeba káva či energetické nápoje, budíky a vnější osvětlení (i to z mobilních zařízení). Někteří lidé díky svému rozvrhu musejí chodit spát ne podle svého biorytmu, ale prostě ve chvíli, kdy je třeba. Odborníci proto zejména těmto lidem doporučují chodit spát, i když nejsou unavení a necítí se na spánek. Tak totiž můžou klidněji usnout. Pořád je to lepší než se zmítat v posteli a přemýšlet o tom, že už byste měli konečně spát, protože musíte za chvíli vstávat.

foto: Shutterstock, zdroj: Byrdie

Jan Handl

Jan Handl

Má rád nové technologie a trendy, ale i historii a čtení. V obrovském množství informací se snaží odhalit ty nejdůležitější a nejzajímavější.

Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.