Vitamín D má zásadní vliv na naši imunitu v zimě 2 fotografie
Díky sluečním paprskům se v našem těle vytváří vitamín D.
Přečteno 2909x

Kam nechodí slunce, tam chodí lékař, vypozorovali už naši předkové. Kromě toho, že slunce umí zlepšit náladu, je dnes už prokázáno, že jeho záření výrazně posiluje naši imunitu. Možná v mnohonásobně větší míře, než jsme si dosud mysleli.

Může mrznout, ale když svítí slunce, lidé na ulicích vypadají optimističtěji. Každý sluneční paprsek je přitom v tomto ročním období dar, protože po ozáření slunečním svitem nám v kůži vzniká kalcidiol (vitamin D2), který posléze játra a ledviny přemění na kalcitriol označovaný jako vitamin D3. Jak moc užitečný a významný je pro nás tento vitamin, který navíc ani vitaminem není, a proč ho je třeba právě v lednu doplňovat i uměle, řekla Flowee prof. RNDr. Anna Strunecká, DrSc. 

Proč je tak důležitý vitamin D3, který díky slunečnímu svitu vzniká v našem těle, a proč je dobré myslet na to hlavně v zimě?

Rčení Kam nechodí slunce, tam chodí lékař se vztahovalo na známou úlohu vitaminu D3 pro zdravý vývoj kostí. Jeho nedostatek se spojoval s rizikem vzniku křivice u dětí, ale i osteoporózy a zlomenin u starších lidí. Výskyt křivice se podařilo významně omezit tím, že se v 50. letech 20. století dětem ve školách podával rybí tuk. V České republice se podává kojencům vitamin D3 od dvou týdnů v průběhu celého prvního roku a v zimních měsících druhého roku života. Avšak z Velké Británie, USA a Kanady se šíří zprávy, že výskyt křivice u dětí opět narůstá a zvyšuje se i počet dospělých s osteoporózou.

K přirozené tvorbě vitaminu D3 potřebujeme slunce, jenže dnes se šíří strach z pobytu na slunci kvůli nebezpečí rakoviny kůže, navíc po většinu dne pracujeme v uzavřených interiérech. Proto se v rozvinutých zemích šíří epidemie nedostatku vitaminu D3, a to zejména v zimě, kdy je slunce málo.

anna strunecka

Vitamin D je důležitý hlavně v zimě, i proto, že sedíme v uzavřených místnostech, říká Anna Strunecká.

Jak si tedy zajistit jeho potřebné množství?

O vitaminech víme, že to jsou látky, které si tělo neumí samo vytvářet, a musí je proto dostávat patřičnou výživou. V případě vitaminu D3 v posledních letech dochází k výrazné změně v pohledu na doporučené denní dávky, protože se ukazuje, že lidské tělo ho k udržení zdraví potřebuje až desetkrát víc, než udávají tabulky. Větší požadavky na spotřebu vitaminu D3 mají lidé s nadváhou a obézní či těhotné ženy, senioři a také lidé s tmavou pletí. Vědci a lékaři dospěli k poznatkům, že kalcitriol vlastně není vitamin, ale hormon.

Klinické a epidemiologické studie z posledních desetiletí ukazují, že vitamin D3 dokáže snížit nejenom riziko a výskyt křivice a osteoporózy, ale i rakoviny, cukrovky, infarktů myokardu i diabetu 2. typu. Mezi poruchy a nemoci, které mohou být vyvolány nebo zhoršeny jeho nedostatkem, dále patří astma, bipolární porucha, cystická fibróza, dyslexie, leukémie, chronická únava, ekzém, lupénka, autismus, ateroskleróza, migrény, nespavost, neplodnost, roztroušená skleróza, schizofrenie, záněty, obezita aj. Zajímavé je, že může pozitivně ovlivnit i tzv. autoimunitní nemoci, jichž v poslední době značně přibývá.

Vitamin D3 také ovlivňuje stav kůže a růst vlasů. Mechanismy, jakými zasahuje do procesů imunity, jsou intenzivně zkoumány.

V našem podnebí je od října do března intenzita slunečního záření nízká, proto je třeba využít každý paprsek. Znamená to vystavit sluníčku tvář vždy alespoň na chvíli, jakmile vysvitne, případně mu před otevřeným oknem vystavit i obnažené paže a krk. Další možností je návštěva solária.

Je možné přijmout D3 také stravou?

Z potravin je vitamin D3 obsažen ve vejcích, tresčím oleji, rybách a ve vnitřnostech a tento vitamin je svým složením stejný jako ten, který se tvoří v naší kůži. Jeho obsah v potravě je však v porovnání s tím, kolik ho naše tělo potřebuje, nízký. Proto se v mnoha zemích doporučuje, aby člověk užíval tablety nebo kapky s hotovým vitaminem D3. V těchto přípravcích je vitamin D3 syntetický čili připravený uměle. Na trhu se objevují různé preparáty vitaminu D3, z nichž je dobré vybírat ty, které neobsahují umělá sladidla a mnoho dalších přídatných látek.

Pokud přijmeme hotový vitamin D3 v tabletách, vstřebá se ve střevech do krevního oběhu. Tento vitamin je rozpustný v tucích, a proto je mnohem lépe využitelný, když je v olejové substanci. Při vysoké potřebě tohoto vitaminu se nemusíme obávat předávkování až do konzumace 8 000 IU denně. (Jde o mezinárodní jednotku a 40 IU je 1 µg, tj. 1 mikrogram).

foto: Pexels a Flowee

Věra Keilová

Věra Keilová

Novinářka a spisovatelka. Zabývá se zdravým životním stylem, duchovním poznáním a také píše rozhovory s osobnostmi veřejného života.

Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.