Pyl funguje jako prevence, ale i po nemoci či úrazu

Přečteno 1445x

Včelí med všichni známe od dětství, kdy nám jím babička ochucovala ranní čaj. Stejně tak jste se už určitě setkali s mateří kašičkou nebo léčivým propolis. Správný včelař ale ví, že ze svého úlu může vytěžit ještě daleko větší poklad – včelí pyl. Ten je pro své účinky považován za naprostý zázrak mezi zdravými potravinami. Čím to je? A jak vlastně včelí pyl vypadá?

Včelí pyl je základní složkou potravy včel. Nosí si ho do svého úlu a jeho zásoby tam skladují. Má formu různě velkých a různě barevných zrníček. Jeho přesné složení pak závisí na tom, z jaké rostliny ho včely zrovna sesbíraly. Každé jednotlivé zrnko včelího pylu obsahuje celou řadu zdraví prospěšných látek.

V první řadě jsou to vitamíny skupiny B a vitamín C, E a H (biotin). Kromě toho se ve včelím pylu nachází také neuvěřitelných 27 prvků, jako je třeba sodík, draslík, hořčík nebo vápník a železo. Ale to není všechno. Pyl obsahuje také řadu mastných kyselin, enzymů a bílkovin s kompletním obsahem aminokyselin a také velké množství antioxidantů. To vše v jednom malém zrníčku.

Na trávení, stres i při rekonvalescenci

S jakými neduhy tedy dokáže včelí pyl významně pomoci? Pokud vám práce přerůstá přes hlavu, cítíte se pod tlakem a často vás přepadne únava, tenhle včelí produkt by vám rozhodně neměl uniknout. Podílí se totiž na správné funkčnosti nervové soustavy a bojuje proti vyčerpání. Skvěle se osvědčí také na jaře, kdy může být vaše tělo zanesené toxickými látkami, potřebuje se pročistit a znovu správně nastartovat.

Potýkáte se se zažívacími problémy? Právě včelí pyl zajišťuje správné fungování střev. Má mírně projímavé účinky, a tak slouží jako skvělá prevence proti zácpě. Stejně tak pomůže při potížích s močovým ústrojím a při problémech s prostatou.

Pyl také urychluje rekonvalescenci po nemoci či úrazu. Dokáže totiž významně posílit organismus a dodat mu potřebnou sílu a rovnováhu. Traduje se také, že slouží jako „elixír mládí“. Věčný život vám sice nezaručí, ale posílení těla i ducha rozhodně ano.

S konzumací to nepřehánějte

Po přečtení obšírného seznamu pozitivních vlivů včelího pylu na lidské zdraví možná máte chuť ho do sebe vpravit po kilech. Trochu ale zabrzděte. Při nadměrné konzumaci včelího pylu totiž hrozí předávkování vitamíny, takzvaná hypervitaminóza. Pozor byste si také měli dát, pokud trpíte alergií na rostlinné pyly.

Nejdřív proto vyzkoušejte slupnout jen pár zrníček, abyste vyzkoušeli, jestli náhodou na pyl nejste alergičtí. Pokud vám nic nebude, dopřávejte si denně jednu čajovou lžičku jako prevenci proti různým zdravotním neduhům. Maximální denní dávka včelího pylu je pak 20 gramů. Takovéto množství konzumujte v případě, že trpíte zdravotními potížemi, kterých vás pyl pomůže se zbavit. I včelí pyl rozhodně kupujte jen od prověřeného výrobce. Vyzkoušejte třeba rouskovaný včelí pyl od společnosti Iswari.

Pokud vás zobání „suchého“ včelího pylu po lžičkách příliš neláká, pak je variací, jak ho využít v kuchyni, naštěstí nespočet. Zkuste ho rozpustit v medu. Poté ho přimíchejte kamkoliv, kde se takové doslazení hodí. Včelí pyl skvěle chutná rozpuštěný v ranních kaších nebo müsli, dochutit jím můžete také džusy nebo různé ovocné šťávy. Vyzkoušejte ho zamíchat do jogurtů, mléka nebo kakaa.

Spoluautorka Eliška Jindrová

foto: Shutterstock, zdroj: Iswari

František Lomský

Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.