fbpx

Jedno malé pivko večer je určitě lepší než prášky na spaní

Zveřejněno: 25. 6. 2018
Přečteno 3386x

Znáte ty noci, kdy se převalujete na polštáři a spánek ne a ne přijít. Podle studií nespavostí trpí každý pátý člověk. Přitom není vždy potřeba hledat řešení v lécích na spaní. Mnohé z nich totiž negativně ovlivňují trávení i psychiku a navíc jsou návykové. Vsadit se dá i na přírodní prostředky. 

Související…

Tomáš Reinbergr: Kolik denně naspat a jak na nespavostJak ovlivňuje konopí spánek? Je po něm hlubší a klidnějšíJak reaguje naše tělo i duše na nedostatek spánku

Existují bylinky, které jsou oblíbené pro své uklidňující účinky. Mohou pomoci od stresu, úzkostí, nervozity, psychického i fyzického napětí a bolestí hlavy. Při léčbě nespavosti se nejvíce osvědčila meduňka lékařská, kozlík lékařský a třezalka tečková, z nichž si můžete vyrobit nejen lahodný čaj, ale také uklidňující koupel nebo voňavý odvar, který vám provoní byt.

Z chmelové šištice si můžete připravit chutný odvar nebo ji přidat do bylinných čajových směsí.

Vaší pozornosti by neměla ujít ani locika jedovatá, která je navzdory svému názvu používána jako přírodní léčivo již od dob starého Egypta. Locika má obdobné účinky jako opium – uspává a zmírňuje bolesti. Kromě toho se pyšní silnými antioxidačními a afrodiziakálními účinky. Z listů této léčivé rostliny si můžete vyrobit čaj. Použít je můžete také do salátů nebo při výrobě masážních či éterických olejů a extraktů.

Blahodárný chmel

Všichni milovníci piva jistě budou souhlasit, že chmel má nevídané utišující účinky – zpomaluje tep, uklidňuje nervy a prospívá zažívání. Z chmelové šištice si můžete připravit chutný odvar nebo ji přidat do bylinných čajových směsí.

Odpírat si rozhodně nemusíte ani sklenku piva před spaním. Pivo je bohaté na vitaminy skupiny B, které uklidňující účinky chmelu ještě zesílí. Se zlatavým mokem to však nepřehánějte, neboť větší množství alkoholu má přesně opačný, a to nabuzující efekt.

Léčba melatoninem

Melatonin je velmi důležitý hormon, který navozuje ospalost a ovlivňuje kvalitu spánku. Jeho tvorba se s narůstajícím věkem snižuje. Z nejrůznějších důvodů může být však nedostatečná i u mladých lidí. Při nespavosti můžete podstoupit léčbu melatoninem, v průběhu které jsou do těla dodávány dávky tohoto hormonu.

Akčním a silovým sportům se ideálně věnujte v dopoledních hodinách. Večer dejte přednost jemné józe, klidnému protahování, meditaci nebo pohodové půlhodinové procházce.

Přirozenější a příjemnější cestu však představuje jídelníček bohatý na aminokyselinu tryptofan, kterou tělo dokáže přeměnit nejen na melatonin, ale také na serotonin, tedy hormon štěstí. Tryptofan se nachází zejména ve stravě obsahující škroby a dále v potravinách s vysokým obsahem bílkovin. Bez výčitek si proto dopřávejte brambory, batáty, celozrnné a mléčné výrobky a luštěniny.

Lehká strava

Kvalita spánku úzce souvisí s kvalitou trávení, a tak ulevíte-li své trávicí soustavě, můžete se těšit na klidný spánek. Rozhodně však nebudete strádat – mezi potraviny, které usnadňují usínání, patří i opravdové dobroty.

Automasáž hlavy provádějte nejen pro zlepšení kvality spánku, ale také kdykoli během dne jako rychlou první pomoc, když začnete pociťovat stres.

 

Fyzioterapeut a dietolog, autor knihy Zdravé břicho Pierre Pallardy jako večerní svačinku doporučuje „jablka, broskve, mango, banány, jogurty, sklenku mléka, dva čtverečky hořké čokolády nebo čokoládovou pěnu, lehká jídla připravovaná v páře nebo v alobalu“. Naopak odrazuje od rychlých cukrů, vydatných a smažených jídel, polévek a kofeinových nápojů.

Fyzická aktivita

Někdy stačí, když své tělo pořádně utaháte, a problém s nespavostí je pryč. Na dostatek pohybové aktivity dbejte zejména tehdy, máte-li sedavé zaměstnání. Akčním a silovým sportům se ideálně věnujte v dopoledních hodinách. Večer dejte přednost jemné józe, klidnému protahování, meditaci nebo pohodové půlhodinové procházce.

Aromaterapie

Nejen léčivé látky obsažené v bylinkách, ale také jejich opojné vůně vás mohou ukolébat ke slastnému spánku. Z tohoto hlediska drží prim voňavá levandule, kterou můžete mít u postele buď jako živou bylinku, nebo v sušené podobě. Uspávající vůní oplývá také meduňka nebo eukalyptus. Olej nebo extrakt z bylinek používejte do aromalamp a rozprašovačů, kterými nechte jen zlehka provonět vzduch v ložnici. 

Dotyková terapie

Abyste pocítili blahodárné působení masáže, nemusíte ihned vyhledávat odborníka. K uvolnění stažených svalů i psychiky mnohdy postačí obyčejné hlazení. Jedny z nejpříjemnějších pocitů zažíváme také tehdy, když nám někdo češe vlasy, takže tuto jednoduchou činnost, kterou navíc posílíte intimní vztahy, určitě zařaďte mezi své aktivity. V případě potřeby si můžete udělat velmi relaxační masáž hlavy sami.

Účinnou pomoc naleznete v přírodě. Třeba při sbírání bylinek, které vám pomohou ke slastnému spánku.

Pallardy radí jak na to: „Posaďte se, lokty opřete o stůl. Obě ruce dejte na hlavu, přitlačte prsty a kružte jimi. Současně zkuste jakoby odlepit kůži pod vlasy. Dotýkejte se čela, okolí obočí, spánků a šíje. Provádějte tuto masáž dvě až tři minuty.“ Automasáž hlavy provádějte nejen pro zlepšení kvality spánku, ale také kdykoli během dne jako rychlou první pomoc, když začnete pociťovat stres.

Tak jako jiné zdravotní problémy má i nespavost psychosomatický základ. Pro její odstranění je třeba léčit nejen tělo, ale i psychiku. Účinnou pomoc naleznete v přírodě. Třeba při sbírání bylinek, které vám pomohou ke slastnému spánku.

foto: Shutterstock, zdroj: Pierre Pallardy, Zdravé břicho

Monika Kovačková

Monika Kovačková

Pohodářka, která si myslí, že vnější svět je jen odrazem nás samých. A chce žít v pohodovém světě.

Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.